Undersøgelser viser, at i langt de fleste SMV bestyrelser, er faglighed og erfaring meget forskellig. Nogle bestyrelsesmedlemmer har stort kendskab til virksomhedens branche og kerneopgave, andre kommer fra brancher med anderledes forretningsmodeller, mens nogen kommer helt uden kommerciel baggrund eller uddannelse.
Det betyder, at grundlaget for at diskuterer og vurdere virksomheden på et strategisk niveau, kan være svært. Ikke fordi bestyrelsesmedlemmer ikke vil, men fordi deres forudsætninger er vidt forskellige. De taler forskelligt sprog, de ser virksomheden med forskellige briller, og nogle gange ved de slet ikke hvad det betyder at arbejde strategisk.
Vi kan ikke BUM over natten udvikle en bestyrelse til at blive strategisk. Men vi kan på én dag lære bestyrelsen at diskutere og vurderer mere strategisk. Det er et virkelig vigtigt skridt fremad!
Med strategi træning kan vi skabe en fælles platform for bestyrelsesmedlemmerne at forstå, vurdere og diskutere virksomheden ud fra. I mange SMV-bestyrelser vil det gøre en verden til forskel…
Ja faktisk, så er det ren win/win/win for alle parter;
- Bestyrelsen øger sine kompetencer, og kan tilføre virksomheden meget mere værdi
- Virksomheden får en professionel bestyrelse, som kan arbejde aktivt for at støtte og udvikle virksomheden
- Bestyrelsesmedlemmerne får løftet deres fagligheder og kompetencer, og får muligheden for at styrke deres værdiskabelse i de virksomheder de ellers kommer i.
Men hvordan?
Et strategiværktøj som er særdeles anerkendt – også i professionelle bestyrelser – er Business Model Canvas, udviklet af Alexander Osterwalder.
Værktøjet visualiserer de 9 elementer som en virksomheds forretningsmodel består af, og viser hvordan virksomhedens ”afsætningsmodel” og ”leverancemodel” hænger sammen.
Værktøjet er ganske enkelt fremragende. Det er simpelt, let forståeligt og virkelig intuitivt. Business Model Canvas træning kan uden tvivl løfte det strategiske bestyrelsesarbejde til et nyt og fælles niveau. Og netop FÆLLES er helt centralt, for samarbejde er jo omdrejningspunktet i en bestyrelse, og den fælles forståelse er helt og aldeles nødvendig.
- Et fælles forretningssprog: Træning giver bestyrelsen et fælles sprog, hvor alle arbejder ud fra den samme ordbog
- Et sæt fælles ”forretningsbriller”: Træning giver bestyrelsen muligheden for at se på virksomheden med de samme briller.
- En fælles udviklingsplatform: Når bestyrelsen har et fælles sprog og en fælles forståelse for virksomheden, så er der skabt en fantastisk platform at udvikle fra.
Et professionelt forløb for hele bestyrelsen
Hos StrategiAkademiet har vi et træningskoncept der er bygget op af 3 moduler. Det fungerer således; I starter med modul 1. Har I lyst til at lære mere, så bygger I modul 2 og 3 på.
Modul 1 – ”Lær at bruge Business Model Canvas værktøjet
- Hvad betyder det ”at arbejde strategisk”
- Forstå din egen virksomhed med Business Model Canvas
Modul 2 – ”Design nye forretningsmodeller”
- Hvorfor ”Business Model Innovation” er afgørende
- Lær at designe nye forretningsmodeller?
Modul 3: – ”Byg strategi med Business Model Canvas”
- Virksomheden i dag, i fremtiden, og vejen derhen.
- Formuler virksomhedens strategiske forretningsmål
Er det for alle
JA! Der findes ganske enkelt ikke én eneste bestyrelse eller ledergruppe, hvor det at kunne arbejde strategisk ikke er aktuelt og nødvendigt.
Læs mere om hvordan bestyrelserne hos Randers Realskole, GF Forsikring Trekantområdet og mange andre har trænet strategi.