GF FORSIKRING KRIDTER DEN STRATEGISKE BANE OP

PÅ STRATEGI CAMP MED GF TREKANTOMRÅDET

McKinsey har undersøgt hvor godt bestyrelsesmedlemmer kender virksomhedens strategi. Kun omkring 30% af de adspurgte bestyrelsesmedlemmer mener, at de har forstået virksomhedens aktuelle strategi. Det kan der være mange årsager til, men én af de væsentligste er, at det simpelthen ikke er på agendaen.

OPGAVEN

Hos GF Trekantområdet er strategi i den grad på agendaen, når bestyrelsen samles omkring fremtidsdiskussioner, nye forretningsmodeller og de strategiske mål.

Opgaven lyder:
Skab et fælles strategisk ståsted i bestyrelsen,
så vi kan diskutere forretningen, fremtiden og de konkrete udviklingsmuligheder vi står overfor.

LØSNINGEN

Vi samler bestyrelsen offsite i fantastiske rammer med særdeles god forplejning. Det er ikke helt uvæsentligt, når scenen skal sættes til faglige og udviklende workshops, hvor alles tanker skal tunes ind på et særligt emne.

I 2 dage arbejder vi intensivt med udvikling af forretningsmodellen for GF Trekantområdet. Rammen om arbejdet er Business Model Canvas, og for nogle af bestyrelsesmedlemmerne er det en helt ny måde at arbejde på. Vi bruger modellen til at forstå hvordan forretningen hos GF Trekantområdet ser ud i dag, og hvordan ændringer i kundekrav og nye markedstendenser, peger på nye strategiske mål og initiativer.

VÆRDIEN

  • Ny fælles forståelse af GF Trekantens strategiske ståsted.
    ”Hvor er vi nu, og hvad kalder fremtiden på?

  • En klar og forståelig ramme omkring den samlede forretning.
    ”Vi har skilt den af, og samlet den igen med nye briller på”
  • Simple strategiske anbefalinger og råd til den daglige ledelse.
    ”Disse strategiske temaer og mål kan der med fordel arbejdes videre med”

  • Samarbejde og sammenhold om den strategiske opgave
    ”Som bestyrelse har vi et ansvar for at skabe et strategisk rum – det har vi skabt her”
StrategiAkademiet involverende strategiproces